Betöltés

Győztes csapaton ne változtass!

Béres Attila riport

Nagy csapatba beférhet egy-egy gyengébb játékos, de kicsibe semmiképp. Kétfősnél kisebb csapat pedig nincs, márpedig Béres Attila, és felesége, Adél, párosban játszanak. Történetük nem mindennapi, arról szól, hogy miképp lesz földrajz-testnevelés szakos tanárból sikeres mezőgazda?

Nagy csapatba beférhet egy-egy gyengébb játékos, de kicsibe semmiképp. Kétfősnél kisebb csapat pedig nincs, márpedig Béres Attila, és felesége, Adél, párosban játszanak. Történetük nem mindennapi, arról szól, hogy miképp lesz földrajz-testnevelés szakos tanárból sikeres mezőgazda?

Nos, egyszerűen: a Zala megyei Pusztaszentlászlón felcseperedett és ott azóta is kitartó Attila a helyi iskolában tanított, de a gyerekhiány miatt az elfogyott alóla. Hányan tengődnek segélyen, mióta megszűnt a végzettségüknek megfelelő munkalehetőség, mert hiányzott belőlük a képesség és a bátorság, hogy váltsanak. A szomszédból nősült férfi viszont belevágott a szárnyas-tartásba, először csirkével, majd pulykával, és Kaposváron állattartó mérnöki diplomát szerzett. Ezek a nagy és agresszív madarak még a gondozójukat is támadják, nem egyszerű bánni velük. Turnusonként hétezer darabról kell gondoskodni. De mit kezdjenek a rengeteg, naponta több mázsányi almos trágyájukkal? Szántóföldet kell venni, művelni, és oda kihordani! Nem mellesleg megtermelni takarmányukat és az alájuk kerülő szalmát is.

A házaspár ma kétszáz hektár, zalai-göcseji agyagos bemosású, tehát eléggé kötött erdei talajon termel búzát, kukoricát, napraforgót, repcét, területeik a falu körül helyezkednek el. De milyen dombokon! Jó meredek lejtők teszik próbára a gépek stabilitását és a kezelő jártasságát. Apropó kezelő: Adél olyan szenvedéllyel és ügyességgel traktorozik, hogy személyes, bíborszínű, névre szóló „rendszámtáblát” kapott egy tisztelőjétől.

Szóval traktorok… Arrafelé nem elegendő a munkához megfelelő motorteljesítmény, súlyra is szükség van, hogy a traktor húzza a pótkocsit, ne a pótkocsi a traktort vagy a műtrágyaszórót, keresztben le a domboldalba. Anno MTZ-vel kezdtek, rendszeres problémák elhárítására alkatrészért az AXIÁL zalaegerszegi bázisára jártak, jó kapcsolat alakult ki, és innen már egyenes út vezetett oda, hogy 2012-ben használtan megvettek egy 90 lóerős CLAAS AXOS 330-at, amely már 1700 üzemórát lehúzott a MANAX állományában. Jelenleg 4000 van benne, és semmi baja. Mechanikus a sebességváltó, de az irányváltó már elektromos, ami nagy előny bálázáskor, big-bag zsákok rakodásakor, istállótakarításkor.

Miután így bevált a gép és a szolgáltató, nem is volt kérdés, hogy milyen márkát vásároljanak, amikor nagyobb teljesítményű traktorra lett szükség. Négyhengeres kellett, mert rövidebb a hathengeresnél, kisebb helyen fordul. Ráadásul szerepet játszottak kényelmi szempontok is, hiszen csakis a házaspár vezeti a gépeket, ezért rugózott első hidat és fülkét, tágas férő- és rakodóhelyet (jegyzetfüzetnek, telefonnak), légrugós ülést, klímát, italhűtőt akartak. Járt náluk az AXIÁL-tól egy ARION 440-es bemutató-gép, de az csak 5,5 tonnás, így aztán egy vadonatúj, 135 lóerős, héttonnás CLAAS ARION 530-asra esett a választás. Jó pontot ér, hogy ehhez még nem kell AdBlue. Mellette szólt az is, hogy a hátsó sárvédőről kezelhető a kardán és hárompont-felfüggesztés. Három éve szolgál, 5,4 méteres simítóhengert, hétkéses grubert, 12 tonnás, 2500 literes permetezőt, hatsoros, szemenkénti vetőgépet, körbálázót és 12 tonnás magszállító pótkocsit vontat. És természetesen pótkocsival szállít, mindent, amit kell, többek között a pulykatrágyát. Eddig 1200 üzemórát teljesített, a legcsekélyebb zavar nélkül. A nagyobb erőgép évi 400 órát dolgozik, a kisebb 250-et, és Attila biztos benne, hogy simán lehúznak majd nyolc-tízezret.

Miután megtudtam, hogy a világoszöld erőgépek a „csipet csapat” teljes jogú tagjai, különös megtiszteltetésként ért, hogy én vezethettem ki a nagyobbat, pótkocsival, a bérmunkában arató CLAAS kombájnhoz egy olyan táblára, amely telente sípályának is megfelelne. Elismeréssel adózom azoknak, akik rendszeresen, akár síkos talajon is, ilyen terepviszonyok között dolgoznak!

Hogyan tovább? Kellene egy 200-230 lóerős vezérgép, amellyel nagyobb, szélesebb munkagépeket lehetne használni, jelentős időt megtakarítva. Körülbelül 600 üzemórányi lenne az éves igénybevétele. A végső döntés függ a változó körülményektől és a támogatásoktól, jelen pillanatban egy CLAAS AXION 830-ról beszélget Attila Borbély Balázzsal, az AXIÁL területi képviselőjével. A vásárlásra jövőre kerülhet sor. Annak a traktornak be kell majd válni a horizontális szántógazdálkodási AKG (agrár-környezetgazdálkodás) programban is, amelyhez csatlakozott a gazda. Ez szigorúbb előírások teljesítésén kívül forgatás nélküli talajműveléssel jár, mivel az ottani domborzati viszonyok között eróziót okoz a szántás. Ekét négy-öt éve már csak a trágya beforgatására használnak, és az új módszer alkalmazása óta javultak a termésátlagok.

Egy kétfős vállalkozásnál nyilván lehetetlen saját erőből megoldani a nagy értékű gépek karbantartását. Béres Attila az AXIÁL szakembereire bízza a feladatot, Zalaegerszeg csak 25 kilométernyire van. Kihasználja az előrendelési akciókat, a szervizeket és az olajcseréket télen, holtidényben megcsináltatja. Így kétség sem fér hozzá, hogy hozzák majd a CLAAS traktorok a tőlük elvárt üzemóra-számot és gazdasági eredményt. Összetételében nem változik a bevált csapat, legfeljebb bővül a szükséges mértékben, a kétfős vállalkozás továbbra is számíthat gépeire és a kapott háttérszolgáltatásra.